Afgelopen zondag vond in het museum Singer Laren de opening plaats van de tentoonstelling THE WHITE BLOUSE. In de afgelopen acht jaar maakte Marie-Jeanne barones van Hövell tot Westerflier met haar Hasselblad camera 75 portretten van vrouwen en mannen, jong en oud, bekenden en onbekenden, maar allemaal met dezelfde oude witte blouse, die ruim honderd jaar oud is en uit familiebezit afkomstig is. Het was een sfeervolle en zeer geslaagde opening, waarbij de familie Van Hövell tot Westerflier ruim vertegenwoordigd was.
Het leverde een bijzondere en fascinerende serie op, waarvan nu een deel t/m 5 januari 2020 te zien is in museum Singer Laren. Jan Rudolph de Lorm, directeur van het museum, roemde in zijn openingstoespraak ‘de puurheid, zuiverheid en authenticiteit van de foto’s’. Het museum verdient op zijn beurt alle lof voor de wijze waarop de foto’s tentoongesteld zijn, want de foto’s komen zeer fraai tot hun recht.
Vervolgens was er een inleiding op de tentoonstelling door prof. dr. Titus M. Eliëns, die de zaal meenam in zijn verhaal over het pad dat Marie-Jeanne als fotografe heeft afgelegd tot aan deze tentoonstelling aan toe. Hij sprak over ‘haar geesteshouding, die in haar werk heel duidelijk aanwezig is’ en noemde haar fotograferen ‘met schaduw licht maken en met licht schaduw maken’. Hij vond ook dat je de tentoonstelling eigenlijk meerdere keren zou moeten bezoeken, om steeds meer te ontdekken in haar foto’s.
Afb. 4 en 5. Hieronder twee van de geportretteerden voor hun eigen portret. Links Erieke Kuitert, partner bij Dutch Global Media en notaris in opleiding en rechts Andrea van Pol, presentatrice radio & televisie en dagvoorzitter. Foto’s met dank aan Hans Hampsink.
Hierna speelde pianist George Beentjes something she has tot do van Philip Glass en speelde Louis d’Or winnaar Hans Croiset op indrukwekkende wijze een scène uit Samuel Becketts Eindspel. Hij zei vooraf dat de aanwezigen ‘een repeterende acteur’ te zien kregen, omdat hij bezig was met het eindspel, maar het applaus bewees dat de zaal hier anders over dacht.
Terwijl de hele serie daarna geprojecteerd werd, speelde opnieuw pianist George Beentjes. Tenslotte was het woord aan Marie-Jeanne zelf. Zij noemde het terugzien ‘overweldigend, omdat het haar herinnerde aan de intensiteit van het maken van de foto’s’. Zij bedankte het museum, maar ook Uitgeverij Waanders & de Kunst, die zij de beste van Nederland noemde, voor het boek THE WHITE BLOUSE. “Het boek is beeldschoon”, zei Marie-Jeanne en wie het ziet, kan niet anders dan het hiermee eens zijn! Als laatste bedankte zij de 75 gefotografeerde modellen: “Jullie zijn het allerbelangrijkste voor mij en de meesten zijn ook nog eens aanwezig.” Onder deze aanwezigen bevonden zich onder meer mr. Martine van Loon née Labouchere, oud-Grootmeesteres van Koningin Beatrix en Koning Willem-Alexander, politicus Thierry Baudet, oud-balletdanseres Alexandra Radius en journalist Jort Kelder. Niet aanwezig, maar wel prominent in het boek en op deze tentoonstelling: H.K.H. Prinses Irene.
Benieuwd naar de tentoonstelling THE WHITE BLOUSE? Ga dan kijken in museum Singer Laren, waar deze tentoonstelling t/m 5 januari 2020 te zien is. Kijk voor meer informatie over openingstijden op https://www.singerlaren.nl/agenda/438/Marie_Jeanne_van_Hovell_tot_Westerflier/The_White_Blouse/
Ook benieuwd naar het beeldschone boek? Kijk voor meer informatie en bestelmogelijkheid op https://www.waandersdekunst.nl/the-white-blouse.html
In het komende magazine van AiN, dat digitaal aan de donateurs wordt toegestuurd, komt een uitgebreide reportage met meer foto’s te staan. Voor 17,50 euro per jaar kunt ook u donateur worden en ontvangt u dit jaar vier keer het magazine in uw mailbox. Mail voor meer informatie naar info@adelinnederland.nl.